فن کویل چیست ؟

Wednesday، ۱۰ Esfand ۱۴۰۱

فن کویلها یکی از اجزا اصلی سیستم سرمایش و گرمایش و تهویه مطبوع HVAC هستند. فن کویل یک مبدل حرارتی می باشد که وظیفه ی انتقال حرارت از سیال واسط آب به محیط که می تواند محیط زندگی یا کار باشد را به عهده دارد.

این دستگاه در فصل گرم آب سرد تولید شده توسط چیلر را به عنوان ورودی دریافت می کند و با تبادل، حرارت محیط  را سرد کرده و در خروجی آب با دمای بالاتری را به چیلر تحویل می دهد. در فصل سرد آب گرم تولید شده توسط موتورخانه یا پکیج را به عنوان ورودی دریافت می کند و با تبادل حرارت، محیط را گرم کرده و در خروجی آب با دمای پایین تری را به منبع گرمایشی تحویل می دهد. یکی از کوچکترین اجزای سیستم تهویه نوین، فن کویل (fan coil) می باشد که یکی از مبدل های تبدیل انرژی از آب به هوا است.

اجزای تشکیل دهنده فن کویل، موتور، کویل، فن دمنده هوا می باشد. فن کویل ساده، این مدل فن کویل، به طور همزمان قابلیت تغییر حالت از سرما به گرما را ندارد مگر اینکه شیرهای چهار راهه برقی به آن نصب شود و اکثرا دولوله ای می باشد.

- انواع فن کویل چیست ؟

فن کویل ها به پنج دسته کلی زیر تقسیم می شوند.

1. (Cieling)سقفی

فن کویل سقفی در دو نوع توکار و روکار ساخته می شوند. فن کویلهای توکار درون سقف نصب می شوند و به دلیل زیبایی و کم صدا بودن بسیار مورد توجه هستند .

2. (Cassette)کاستی

مکش هوا در فن کویل کاستی از رویه ی داخلی و پرتاب هوا از دریچه های کناری صورت می گیرد و اغلب در سقف کاذب قرار داده می شوند.

3. (Ducted)کانالی

فنکویل کانالی به دلیل ظرفیت باال، برای محیط های بزرگ سالن های بزرگ و راهروها و... مناسب است. اما به دلیل نیاز به کانال کشی، کمتر از این نوع فن کویلها استفاده می شود.

4. (Floor Standing)زمینی

فنکویل زمینی در ظرفیت های کم به دو صورت باالزن و روبه رو زن طراحی می شوند و متناسب اتاق های اداری کوچک هستند.

5. (Wall mounted)دیواری

در ظاهر بسیار شبیه به اسپلیت های دیواری هستند اما اجزا آنها متفاوت از یکدیگر است .

- اجزای فن کویل چیست ؟

1 - دمنده یا فن : (FAN) این قسمت هوا را به جریان می اندازد و مکش هوا و پرتاپ هوا به کمک فن انجام می شود.

2 - الکتروموتور : (MOTOR) الکترو موتورها نیروی مکانیکی لازم برای چرخاندن فن را تامین می کنند و به شکل های تک دور، سه دور و دور متغیر استفاده می شوند. کنترل سرعت موتورها در حالت دور متغیر به وسیله درایور (اینورتر) انجام می شود.

3 - کویل : (COIL) کویل ها در سه حالت آبی، گازی و برقی ساخته می شوند. کویل های برقی جهت گرمایش و کویل های گازی جهت سرمایش در محیط هستند.کویل های آبی در هر دو حالت سرمایش و گرمایش کاربرد دارند.

4 - سینی درین یا تخلیه : زمانی که کویل آبی در سیستم وجود داشته باشد، مقداری آب تقطیر می شود که برای جمع آوری آن از سینی تخلیه استفاده می شود.

5 - فیلتر : مقداری از آلودگی هوای ورودی به وسیله ی فیلترها جذب می شود. اغلب فیلترها قابل تعویض و شستشو هستند.

6 - جعبه برق : برق رسانی به الکترو موتور به وسیله جعبه برق انجام می گیرد.

نکات قابل توجه در هنگام خرید فن کویل

  • در ابتدا نوع و محل کانال کشی و دریچه ها باید مشخص شود .
  • از زیرساخت های محیط و محل نصب اطلاعات کافی داشته باشید .

چرا هواران سیستم ؟

شما می توانید با تماس با مهندسان مجموعه هواران سیستم و گرفتن مشاوره تخصصی، طبق نیاز گرمایش و سرمایش فضای مورد نظرتون بهترین انتخاب داشته باشید .

ما در تلاشیم تا با حرکت موثر در تحقق بخشیدن به مشتری مداری، ارائه محصولات با کیفیت و عملکرد مطلوب، بهینه شدن هزینه ها و ارائه خدمات پس از فروش در حداقل زمان رضایت مشتریان خود را جلب نماییم.